Voor alle onderwerpen waar wij aan werken maken wij een kwaliteitskaart. Een kwaliteitskaart is een middel om de werkwijze en afspraken van ons onderwijs te borgen. Stapsgewijs wordt er aangegeven voor verschillende thema’s en lessen hoe wij werken. Leerkrachten moeten zich hieraan houden en nieuwe leerkrachten moeten zich dit eigen maken. In het nieuwe schooljaar worden er nieuwe kwaliteitskaarten gemaakt van thema’s waar wij aan werken.
Wat willen we, hoe willen we dit bereiken en waarom?
De samenwerking zal het komende schooljaar verder vorm krijgen door met elkaar te werken vanuit een gezamenlijk jaarplan. Er zal in gezamenlijkheid een visie geformuleerd worden op Fierkracht. Deze visie zal leidend zijn voor de inrichting van het op te stellen meerjaren schoolplan (2024-2028) voor de scholen.
We willen o.a. ons: - didactisch handelen versterken in relatie tot HGW (Handelingsgericht werken) - verdieping in het maken van analyses n.a.v. de resultaten op de toetsen en observaties - nieuwe inzichten opdoen op ons onderwijs aan meer – en hoogbegaafden - een meer passend aanbod voor leerlingen die uitstromen op VMBO basis/kader
Ieder kind is uniek en we willen graag tegemoet komen aan specifieke onderwijsbehoeften van kinderen. Wij stemmen af op welke wijze er wordt gedifferentieerd binnen de lessen en hoe wij tegemoet komen aan deze onderwijsbehoeften van de leerling. Wij werken hierbij met de PDCA (Plan Do Check Act) Cyclus. In de dagplanning staat het onderwijsaanbod, de leer-lesdoelen, interventies, feedback en de evaluatie van de lessen. De afspraken die wij maken voor Fierkracht scholen worden door alle scholen gevolgd.
Het volgende schooljaar wordt onze school samen met de overige drie scholen binnen ons Fierkrachtcluster Opleidingsschool. Dat wil zeggen dat op onze scholen structureel studenten worden ingezet die begeleid worden door: - de opleiding (PABO) - de Opleider in de school (onze collega Tamara Bosma) - de leerkrachten waar de studenten hun stage lopen De combinatie student/leerkracht/Opleider in de school maakt dat studenten het vak optimaal kunnen leren. Daarnaast zorgt ‘samen leren en opleiden’ ervoor dat het onderwijs in beweging blijft.
Op onze scholen gaan we IEP gebruiken als instrument voor het volgen van onze leerlingen; leerlingvolgsysteem. Ook zullen we de IEP Doorstroomtoets hanteren in groep 8. De Doorstroomtoets was voorheen de Eindtoets