Juf Kirsten en juf Inge geven met veel plezier les in groep 1/2.
We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school. Rust, regelmaat en structuur dragen hier aan bij. Daarnaast doen we veel groepsvormende activiteiten. Op deze manier leren we elkaar beter kennen en werken we samen aan een positieve leeromgeving.
Kleuters leren spelenderwijs. Een belangrijke voorwaarde voor kleuters om tot spel te kunnen komen is een rijke speelleeromgeving. De hoeken in de klas zijn daarom rijk en uitdagend ingericht. Zo kunnen de kleuters de competenties ten aanzien van taal, (ruimtelijk) denken, rekenvaardigheden, motorische ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling maximaal ontwikkelen.
In de kleutergroep staat de dialoog centraal: kinderen krijgen veel ruimte om met elkaar in gesprek te gaan, zowel in de kring als tijdens het spelen. Een goede mondelinge taalvaardigheid is belangrijk om goed te kunnen functioneren op school en in de samenleving.
Fries en Engels hebben op een geïntegreerde wijze een vaste plek in het dagelijkse aanbod en daarnaast is er ook aandacht voor andere talen en culturen.
We spelen veel buiten en we maken regelmatig gebruik van het speellokaal, waar de kinderen naar hartenlust kunnen bewegen.
Visie op het Jonge kind
Binnen ons samenwerkingscluster Fierkracht hebben wij een visie beschreven voor ons onderwijs aan het Jonge kind. Klik hier om deze te bekijken. Wij zullen deze visie zoveel als mogelijk nastreven.
Bij juf Emma en juf Iris gaan de kinderen verder met het leren lezen en rekenen. Om het lezen op een goede manier te ontwikkelen gebruiken we de nieuwe methode van Veilig Leren Lezen. Kinderen kunnen hierbij op hun eigen niveau werken en worden op veel manieren uitgedaagd om te lezen. Er zijn veel oefeningen en opdrachten die de kinderen kunnen doen, zowel fysiek als op een iPad. Hierdoor is er veel variatie. Rekenen doen we met de nieuwste methode van De Wereld in Getallen. Deze methode is zeer uitdagend en ook hier kunnen kinderen na een goede instructie zelfstandig op eigen niveau het geleerde gaan verwerken. In de middagen is er ruimte voor wereldoriëntatie. Er wordt dan thematisch gewerkt en de kinderen gaan op onderzoek om zelf kennis op te halen en te verwerken. Mooi om te zien hoe nieuwsgierig kinderen zijn en hoe enthousiast zij worden van het werken aan thema’s. Hier zitten heel veel creatieve activiteiten/opdrachten in.
In groep 5 en 6 is meester Rax hard bezig om de kinderen nieuwe dingen te leren. Tijdens het rekenen wordt er vaak gestart met een gezamenlijke opdracht, filmpje of een vraag. Daarna krijgen de kinderen instructie en kunnen ze aan het werk. Er wordt veel geoefend om de tafels te leren. De kinderen maken gebruik van een iPad. Naast het maken van rekenwerk op hun iPad moeten de kinderen de berekeningen op papier maken en laten zien aan de juffen. Er is heel veel software, die de kinderen ondersteunt bij het leren. Ook in deze groep wordt ‘s middags voor wereldoriëntatie aan het thema gewerkt, dat door de hele school centraal staat.
Meester Arjen (4 dagen) en meester Wilco (1 dag) staan samen in groep 7 en 8. In deze groep zijn de kinderen druk bezig de basisvaardigheden op het gebied van rekenen en taal te verdiepen. De iPads en Chromebooks nemen een steeds belangrijkere rol in. Bij de rekenmethode Wereld in Getallen werken de kinderen zowel op de iPad of het Chromebook als op papier. Ook in deze groepen moeten de kinderen de berekeningen van de sommen op papier laten zien. Voor taal en andere vakgebieden werken wij met de methode Blink! Iedere middag is er veel aandacht voor expressieve vakken met opdrachten uit de methode, die behoren bij het thema/project.
De kinderen sluiten in groep 8 hun basisschoolperiode af. Het is daarom belangrijk de kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op het voorgezet onderwijs. In groep 8 maken de kinderen de eindtoets en sluiten ze het schooljaar af met een musical en het schoolkamp (samen met groep 7). Hiermee komt een einde aan een mooie en bijzondere tijd op een prachtige school!